19 декември 2010

Мюзикълите на моя живот - част І

За попадналите тук случайно – това си е музикално-лирично отклонение! При това - в няколко части...
Обяснение на повода – едно невинно кино-предизвикателство (сред коментари в новина на „Операция Кино”) от Nostromo и неговата класация на музика към филми прерасна в мащабна равносметка за моите пристрастия (донякъде – и пристрастеност!) към МЮЗИКЪЛА. Мащабна – защото се наложи да се опитам да се подсетя едва ли не за всички филми, които съм гледала, да преценявам качества и да се чудя мога ли ВЪОБЩЕ да реша, дори сама за себе си, кой харесвам повече?! И как да ги подредя – по „първо виждане”, по „любимост”, по „брой гледания”?! Така де – реших да се доверя на интуицията и сега списъка от 13 фаворита е подреден... хаотично :D Който е изненадан – радвам се, който е разочарован – sorry-wtf?!, който е любопитен – заповядай! Добре дошли :)

“Hair – Flow it, show it, Long as God can grow it – My hair” – просто няма такъв екстаз! Обожавам този филм! “Aquarius”, “Hair” и “Good Morning Starshine” са неразделна част от личната ми вяра, че Светът (въпреки всичко!) е прекрасно място, което безразсъдното човечество няма да има сили да разруши, защото Доброто ще победи... Наивно?! Защо мислите така?! Убедена съм, че съм права! И няма да спра да се кланям до земи на гениалния Милош Форман, на уникално-подбрания актьорски състав и най-вече – на Галт МакДермът (музика), Джером Рагни и Джеймс Радо (стихове)! * *

Срещата ми със „златните години” на холивудските мюзикъли беше отдавна. Помня, че се вкамених, когато за първи път видях скеча “Make 'em Laugh” на Доналд О’Конър!
Кой не се е смял със сълзи на шантавите опити за записване на звук на филма във филма, чиято най-бляскава звезда е Джин Кели? Кой не е завиждал на безумната му усмивка и пеенето под дъжда? Аз гледах с отворена уста хореографията на епизодите, алегорично разказващи историята на „главния герой” – удивлявах се на комбинацията между съвършенство и прецизност, оцветени и осветени така магнетично, че изпитвах болезнена необходимост да правя кино, да съм част от киното! (и слава Богу – вече доста години киното е част от мен, като хоби, а и работа...) Стенли Донън и Джин Кели работят по музика на Насио Хърб Браун и стихове на Артър Фрийд, а в главните роли са степ-виртуозите Джин Кели, Донард О’Конър и Деби Рейнолдс. “Good mornin', good mornin'! It's great to stay up late, Good mornin', good mornin' to you.”

„Джак, Джак Скелингтън!” Наистина не съм сигурна кога за първи път видях „Кошмари преди Коледа” – но се влюбих! И не беше от пръв поглед – в началото ми беше странно (приумици и гадости в стил Хелоуин), после обикнах Сали (съчувствие към сродна душа), след това прозрях същността на Джак (Oh, there's an empty place in my bones That calls out for something unknown...), а през цялото време не можех да престана да си тананикам различни фрагменти от уникалната музика на Дани Елфман. Колкото и да е луд Тим Бъртън, дори да беше дал тласък само на този филм – пак щях да съм негова предана почитателка! * “I can't believe my eyes I must be dreaming Wake up, Jack, this isn't fair - What's this?”




В продължение на много години съжалявах, че сред многобройните екранизации по едноименния роман на Гастон Льору, не съм попадала на мюзикъл – припявах на Майкъл Крауфорд и Сара Брайтман и си представях как един ден ще видя този мюзикъл на сцена (както и „Котките”!). И когато чух, че Джоуел Шумахер се е заел именно с тази задача, малките гласчета на скептицизма и почитта към музиката на Андрю Лойд Уебър не ме оставиха на мира, докато не се появи филма. Отидох със свито сърце и ... останах възхитена! Бях се надявала музиката да се облече в образ – и той ми допадна, хареса ми, въвлече ме отново в историята и не си оставих време да задавам въпроси. Сигурно филмът има несъвършенства, но в този случай любовта ми към мюзикъла взе превес! Не без помощта на Еми Росъм, Патрик Уилсън и разбира се – на Фантома/Джерард Бътлър :) “Softly, deftly, music shall caress you Hear it, feel it secretly posses you Open up your mind, let your fantasies unwind in this darkness that you know you cannot find The darkness of the music of the night…”


(следва продължение :)

10 коментара:

  1. Утре ще коментна, че сега мръ за сън, но Фантома го мятам да се дърпа. А Джоуел Шумахер си е за скептицизъм и то на квадрат. Е, тук ти се доверявам де. :)

    ОтговорИзтриване
  2. Всички споменати са страхотни.
    И наистина не могат да се подредят в класация, зощото всеки си има своето очарование.
    Бих добавила и "Силва-царицата на чардаша" :)

    Носторомо - тегли, стига спа!
    :D

    Хубав ден! :)

    ОтговорИзтриване
  3. Ако говориш за руската версия - абсолютно съм съгласна, ала тя е телевизионна :( на мен не ми е попадала друга, ако греша - дай инфо да се поправя ;) btw - доверието си е голям кредит, надявам се да го оправдая :)

    ОтговорИзтриване
  4. Да, за нея. :)
    Като се замисля колко отдавна беше...

    ОтговорИзтриване
  5. Срам ме е да си призная, но "Singin' in the rain" не съм го гледал, въпреки че го имам и то in color. За "Коса" и "Кошмари преди Коледа" - апселютни класики! Форман ми е в пантеона на най-великите. За "Фантома..." ще се произнеса в скоро време, но тоя Джоуел ми спихва ентусиазма.

    Само едно не ми допада - хаотичната подредба. Според мен трябва да има градация. Получава се като при една класация на Топ 20 анимации, която заформи Елфа - 80% от заглавията ни се повтаряха, защото честно казано разнообразието от анимации не е кой знае какво и хубавите от тях няма как да не съвпаднат. Ако и не ги бяхме градирали, щеше да отпадне елемента на изненадата.

    Гледал съм не повече от 20-30 мюзикъла през живота си. Е, феновете, като теб, може и да са гледали 120 или 200, но пак не са кой знае колко и класните такива винаги изпъкват и заемат челните места. Според мен е по-добре да видим кой ти е по-по-най, но класацията си е твоя и ти си решаваш де. :)

    Ел, нямам стимул да тегля. Случайно да ти се намира торта? :D

    ОтговорИзтриване
  6. е, ся - чак пък 100-200 ;) като ги обобщя всички - чак тогава ще (ми) стане ясно кой/кои са най-добри, ох - най-харесвани, амиии - ето, не се получава! (а обикновено съм толкова категорична;) ммм - анимации - ще погледна по празниците, и (позакъсняло) ще се включа в "наддаването" :)

    ОтговорИзтриване
  7. Шумаха е супер! Кефя се и на "Линия на смъртта" и на "Пропадане" и на "Телефонна клопка" и на "Вероника Герин". А даже и на "Тайгърленд" и на "8ММ" So sue me!!! :)

    По филмите, засега нямам забележки! :) :) :)

    ОтговорИзтриване
  8. Дринов, много скоро ще си получиш призовката! :P :D

    ОтговорИзтриване
  9. "Линия на смъртта" е невероятен филм!
    А вчера гледах най-накрая и "A Christmas Carol". Страхотна анимация!

    Ностромо, след мен торта не остава! Всичко омитам.

    Айде и тук оспамихме!
    :D

    ОтговорИзтриване
  10. "Шумаха" ми е мъглив накак си - оттам и скепсиса :) "Вероника Герин", "Телефонна клопка", о - да - "Линия на смъртта", а също и "Dying Young"... ама от другите негови неща нямам ясен спомен, а "батман"-овците му са доста нелепи, бля!
    Къде има сладко, някой торта ли каза ;)
    "Колкото повече - толкова повече" както казва едно добро мече - и за тортите се отнася :D

    ОтговорИзтриване