08 декември 2005

Дипли за разгръщане

Една сянка минава пред луната за секунди... Не знаем да потреперим ли от страх или да въздъхнем облекчено. Едното подозрение е, че си имаме работа с митични обитатели на Трансилвания, другото – че някой от прочутите супергерои са решили да поразходят костюмите си, за да ни подсетят, че разполагат с доста АКСЕСОАРИ в помощ на кинаджийското въображение. Пазете си – прелитат мантии и пелерини!

E.T. : The Extra-Terrestrial (1982)
Странен тип аксесоари са те. Подобно на замъците и маските, най-често ги срещаме в истории с приказен или исторически сюжет. Защото във всяка приказка има спомен за отминали времена, а в почти всяка история се съчетава приказното с приключенското и фантастичното. Бърз пример е една сцена от “Извънземното” - малчуганите се опитват да скрият малкия си приятел с помощта на плащ, който да го направи по-човекоподобен. Може би защото са нямали под ръка мантия-невидимка  - като тийнейджърите в Хогуортс.
Sleepy Hollow (1999)
Безглавият конник в “Слийпи Холоу” нямаше да е толкова реален, ако зад гърба му не се развяваше тежко наметало. Страшилището за неумрелите Ван Хелсинг се разхожда със сюртук, който се вее подобно на плащ и (освен че му отива на къдриците) притежава едно важно качество – удобство, съвсем според изискванията за връхна дреха на действащ ловец.
Van Helsing (2004)
Защото главното му занимание е да преследва приказни същества, които страшно си падат по пелерини. Обаче с особен дизайн – задължително черни, по възможност – тежка коприна, подплатени с различни разцветки на пурпура. Тези “изисквания” издават благородния произход на вампирското съсловие, което просто не може да си позволи липса на мантия, и колкото по-червена просветва подплатата, толкова по-аристократичен (дори съблазнителен!) вид придобива приносителя й.

The Mask of Zorro (1998)
Подобен стил на обличане (но не и на държание) може да открием и у героя на Антонио Бандерас – Зоро. Пример за съчетаване на историческа епоха и супер-герой, поредният защитник на слабите и онеправданите има специален “костюм” – широкопола шапка, черно домино и черна пелерина. Естествено, присъства и шпага, на която се набучват всички лоши герои! И мантията получава роля – като елемент от дуелантското изкуство да бъде заблуден врагът, тя често влиза в употреба, принудена от резките движения на собственика си.

Eyes Wide Shut (1999)
Спокойно падащите дипли на пелерината могат да крият странни – и страшни тайни. В “Широко затворени очи” героите на Кубрик се вмъкват в мантии и слагат домина с цел да скрият истинските си “аз”, и маскировката неусетно се превръща в окови – без нея ти си уязвим, раним, безпомощен, защото те познават!

Абсолютно непознат странник, сякаш загърнат в парче от нощта, застава пред вратата на Моцарт в “Амадеус”. Мрачната маска и тежката черна мантия на фигурата излъчват студена заплаха, внушават безнадеждност и трагична предопределеност – геният се среща със съдбата си...

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005)
Далеч в историята на бъдещето, според Джордж Лукас, един канцлер успешно се дегезира на ситски лорд и заблуждава опитни майстори в джедайското изкусво – и то не само благодарение на качулатото си наметало... Един вироглав младеж се втурва към Тъмната страна на Силата и бързо се сдобива с (вероятно) най-популярното черно наметало (след пелерината на Дракула) в историята на киното – това на могъщия Дарт Вейдър.
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
Batman Begins (2005)
Как ли щяха да изглеждат “лошите” герои без своите отличителни знаци – тежките черни мантии? Но не само те са почитатели на чернотата – закъде е Брус Уейн без своя плащ (става и за меко приземяване, както разбрахме от инженерните подробности по конструирането му в “Батман: В началото”)?!
Superman Returns (2006)
Вярно, мантийката на Супермен съвсем не е черна, но е неизбежен аксесоар към костюма на един от супер-героите, спасители на света - без нея силуетът няма да е същия! Пък и няма да отговаря на модните тенденции! Вероятно на тях се подчиняват и авторите на рисувано кино, защото доста приказни герои разполагат с мантии и пелерини.

Aladdin (1992)
Високо в облаците летящото килимче се радва на вятъра в дует с бялата, лека пелерина на Аладин, а черната мантия на Джафар подпира скования му скелет подобно мрачен, дървен ковчег. Наметалата се раздават в зависимост от героите, да си личи от далеч в кой лагер са!
Aladdin (1992)
Трудно е да се отсъди правилно за страховития зъбльо от “Красавицата и звярът” – в по-голямата част от историята той развява гневно пелерина от стълбището до кулата, и обратно. Но накрая коприненият плащ пада плавно и леко, защото “нещото” се превръща в красив и добър “някой” и се появяват бляскави магически фойерверки!

Мантиите, подобно повечето човешки аксесоари, често притежават две лица. И могат да се ползват за какво ли не: одеяние, дегезировка, символ, костюмен елемент, категоризация и оценъчна характеристика на героите – всичко това се крие в диплите на не-обикновените кино-пелерини...

(сп. “Екран”, декември 2005)

2 коментара:

  1. ех, този Хю Джакман, много е секси :р

    искам статия и за жени :р Например Бекинсейл в Подземен свят ми разпалва фетишистките желания :р

    Хбава статия, Светли :)

    ОтговорИзтриване
  2. о - благодаря!
    Ами ти като ми се "скара", че не съм пускала скоро неща, и аз се зарових в архивите, за да изнамеря нещо, което може да се популяризира... старички са ми текстовете, ама докато не ги пусна всичките може би няма да се наканя да напиша нещо ново... Новите са за при Дрин :D

    ОтговорИзтриване